Образ перемоги

/ 22.04.2015—10.05.2015 /

Мученик твій, Господи Юрій, у своїм стражданні прийняв нетлінний вінок від тебе, Бога нашого; мавши бо твою силу, він переміг мучителів і подолав нікчемне зухвальство демонів; його молитвами спаси душі наші. /Загальний тропар мученикам/

Виставка «Образ перемоги/Святий Юрій», присвячена постаті Святого великомученика Юрія Змієборця – одного із найпопулярніших в Україні святих, небесного покровителя міста Львова, духовна сила і опіка якого протягом віків оберігає нас в часи найбільших історичних потрясінь. Своє бачення образу цього переможного святого нам запропонують більш як двадцять художників, що працюють у різних техніках та стилях – окрім традиційних ікон на дошці та на склі, ми побачимо образ Юрія в творчих живописних роботах, в гравюрі на дошці, в графіці, кераміці, ткацтві та мішаних авторських техніках.

Хоча церква шанує святого Юрія, в першу чергу, як великого мученика, що не побоявся страждань та болю, й засвідчив свою віру у Христа прийнявши мученицьку смерть, та все ж, особливу увагу християн завжди привертало відоме чудо святого воїна Юрія, що в церковній літературі отримало назву Чудо Юрія (Георгія) о Змію. Більшість художників, що представляють свої роботи на виставці зосередили свою увагу саме на цій події – динамічна постать воїна на коні долає фантастичного звіра – яскравий образ правдивої перемоги над злом! Та все ж, якщо ми пильніше придивимось до цього образу та звернемо увагу на традиції іконографії, а також агіографічні та літургічні тексти, присвячені постаті Змієборця, то нам може відкритись й глибший, символічний зміст цієї жорстокої битви – адже для християн, перш за все, має вагу не фізична сила й перевага, але міць духовна і Божа підтримка, що яскраво виявляє себе в традиційній християнській іконографії цього чуда перемоги: благословляюча десниця Божа, як в Наталі Русецької; знак хреста, як в Андрія Винничка і Софії Білик; ангел Божий, як в Оксани Андрущенко; відкрита сонячна сфера небес, як в Олександра Бриндікова, Уляни Томкевич, Олега Денисенка; чи, зрештою, золото та глибока червінь військового плаща, який подувом невидимої сили підіймається аж до небес, як у Романа Зілінка, Арсена Берези, Данила Мовчана, Уляни Нищук-Борисяк, Остапа Лозинського, Ярослави Ткачук та ін.

Для Андрія Винничка, Ореста Гнатіва, Арсена Берези важливим було наголосити на величезній напруженості боротьби між Добром і Злом, як в духовній, внутрішній, площині, так і в видимій боротьбі. Уляна Нищук-Борисяк, Оля Кравченко, Ромко Зілінко, Уляна Томкевич, Наталя Русецька, Данило Мовчан, Олександр Бриндіков, Остап Лозинський, Олег Денисенко, Оксана Андрущенко, надихаючись середньовічною українською іконою, народною іконою на склі, давньою гравюрою, зосередились на образі святого у спокої та духовній впевненості – на противагу мізерній комічності змія… Коли крізь призму цього напруженого, яскравого й, одночасно з тим, спокійного й певного образу перемоги, ми подивимось на історію про мученицьку смерть святого за часів римського імператора й переслідувача християн Діоклетіана, то, в першу чергу, побачимо в ній не страждання і смерть святого, але перемогу і вінець його безсмертної слави, й коли пригадаємо собі образ Юрія, якого шмагали жилами, крутили на колесі із гострими цвяхами, здирали з нього шкіру й вбивали, то насправді побачимо ту саму напружену боротьбу, й, одночасно з тим, впевнений спокій праведника, що зводить нанівець усі підступні вчинки, спокуси, вогненні пащі безбожної влади зла… Непростий образ перемоги, але важливий у всі часи, й особливо живий для нас сьогодні.

Марія Цимбаліста