Виставка "Світло в пітьмі"

/ 20.02.2011—08.04.2011 /

20.02 - 08.04 у галереї сучасного сакрального мистецтва «ICONART» у Львові відбулася виставка ікон іконописної майстерні «Небо на землі» з Миколаєва, яку очолює священик Сергій Павелко. До експозиції увійшли цікаві авторські твори, а також інтерпретації кращих зразків давнього іконописного мистецтва.


Прагнучи привернути увагу глядача до сучасної ікони, миколаївські іконописці вдалися до нетрадиційного оформлення експозиційної зали. Замість звичного яскравого освітлення на відвідувачів чекає напівтемне приміщення й кишенькові ліхтарики, якими вони освітлюватимуть представлені на виставці твори. Присмерк тут символізуватиме наш земний світ. Людина повинна розгледіти в ньому те, що поєднує її зі світлом, побачити у промені світла небесний Образ.



Ідейним центром експозиції є ікона-тондо «Христос – Ангел Великої Ради» – авторська інтерпретація іконографічного типу зображення Христа до Його воплочення. Христос зображений з крильми, у колі світла.



Особливе місце серед представлених ікон займає триптих «Благорозумний розбійник» –  зразок сучасного українського іконопису. У цьому творі іконописці спробували поєднати традиційну іконографію зі сприйняттям Святого Письма сучасною людиною. Згідно з апокрифами, благорозумний розбійник – перша людина, що увійшла в рай. Його образ уособлює непростий шлях християнина, котрий прямує до вічності. Відтак особу, що мечем проколює тіло розбійника слід інтерпретувати як образ спокус сучасного світу. А дерево на задньому плані – згадка про зустріч людини з Богом. Саме під мамврійським дубом Авраам гостив трьох ангелів. Згідно з вченням святих отців, цю подію можна інтерпретувати як об’явлення Пресвятої Трійці.


Сьогодні майстри-іконописці бачать своїм завданням допомогти людям глибше зрозуміти істинне значення ікони. На думку керівника майстерні отця Сергія Павелка, ікона в наш час, на жаль, дуже часто сприймається лише як окультно-декоративний предмет інтер’єру або фетиш (оберіг) у побутових потребах. Для того, щоб відчути первинне призначення ікони, потрібно звершити духовну роботу – звернутися до Господа. «Побутує думка, що в іконі немає нічого нового, вона тільки повторює існуючі канонічні зразки, – каже отець Сергій Павелко. – Насправді ж канон не обмежує, а, навпаки, – надихає на пошук, на нові звершення в ім’я Христове».


За давньою традицією, іконописці майстерні «Небо на землі» намагаються не асоціювати авторство окремих ікон з конкретними митцями. В такий спосіб зберігається певна анонімність автора. Твір народжується в результаті спілкування та спільної молитви, хоча кожну ікону від початку до кінця пише лише один майстер. Така ікона сприймається одночасно як твір спільний та індивідуальний.



Для львів’ян цікавим буде познайомитись з доробком південно-українських іконописців, котрі своє розуміння сакрального мистецтва розвивають в регіоні, де традиції іконописного мистецтва десятиліттями залишались занедбаними. До певної міри іконописці Миколаєва стоять перед важким викликом – відновлювати сакральне мистецтво від самих основ. Це вимагає не лише творення високоякісних зразків іконопису, але також плекання смаку та розуміння саме цього виду мистецтва.


«У цій виставці для галереї «ICONART» було важливим не лише представити іконописців з відносно далекого й маловідомого Миколаєва. На відміну від Львова чи Києва, іконописання там поки що залишається доволі молодою ділянкою мистецтва. Особливо цікаво було побачити, що миколаївські іконописці не обмежуються лише традиційним каноном, а пробують його зрозуміти по новому.  Дуже важливо, що канон в іконописі для них не є межею, а радше основою, з котрої виростає новий духовний та мистецький досвід. Для представлення ікон в галереї майстрами було запропоноване несподіване рішення. Ікони презентуються не в звичному виставковому чи храмовому просторі (при лампах, свічках), але немовби постають з темряви. Тому вже не галерея чи художник вирішуватимуть на що саме звертати увагу, цей вибір робитиме сам глядач – це його справа – освітити ту, чи іншу ікону, вгледітись, побачити в ній ту, чи іншу деталь. Кишеньковий ліхтарик, на відміну від свічки, чи прожектора, дуже вдало підкреслює ідею пошуку, котра завжди супроводжує нас у сприйнятті сакрального мистецтва,» - відзначає куратор галереї Маркіян Філевич.



Відео про виставку можна оглянути за посиланням:


http://youtu.be/9pVOWFuhwTU